Trainingen voor professionals in Onderwijs, (Geestelijke) Gezondheidszorg, Kinderopvang, Jeugdzorg, Justitie en Maatschappelijke Ondersteuning |
José van de Wouw info@wouwtrainingen.nl |
| | | | | | | | | | | |
Ouderbeleidsplan schrijven
Kinderopvang, peuterspeelzaalwerk, basisschool of buitenschoolse opvang enerzijds en de ouders anderzijds zijn partners in de opvoeding. Dit pedagogisch partnerschap krijgt een steviger basis met een goed ouderbeleidsplan. Veel professionals zien er tegenop om deze te schrijven of weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Dit traject helpt hen een flink stuk op weg.
In het ouderbeleidsplan geeft de organisatie inhoudelijk en praktisch inhoud aan het pedagogisch partnerschap met ouders. De deelnemers aan dit traject leren een meerjarenbeleidsplan, maar ook een jaarplan en activiteitenplan uit te werken, goed afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de organisatie.
Over het traject en de methodiek · Deelnemers staan stil bij de huidige en gewenste situatie en leren wat partnerschap met ouders inhoudt. · Er wordt een visie geformuleerd, gevolgd door een stappenplan om fasegewijs te komen tot een ouderbeleidsplan, jaarplan en activiteitenplan. · Deelnemers kunnen zich individueel inschrijven, maar het traject kan ook groepsgewijs op uw locatie worden uitgevoerd.
Resultaten Deelnemers zijn na dit traject in staat om, in interactie met de achterban in de eigen organisatie, een gedeelde visie op het pedagogisch partnerschap met ouders te ontwikkelen, en deze praktisch en inhoudelijk te vertalen in een ouderbeleidsplan, meerjarenplan en activiteitenplan.
Duur van de training Vijf dagdelen met tussenperiodes van minimaal een week.
|
|
Quickscan oudervriendelijkheid
Veel basisscholen en instellingen voor buitenschoolse opvang, peuterspeelzaalwerk en kinderopvang willen een goede relatie met ouders en zoeken manieren om de ouderbetrokkenheid te vergroten. Maar waar te beginnen? Een oudertevredenheidsonderzoek levert meestal geen concrete verbeterpunten op. De Quickscan oudervriendelijkheid doet dat wel.
De Quickscan oudervriendelijkheid onderzoekt de verschillende fases en contactmomenten, zoals het intakegesprek met de ouders, voorlichtingsavonden, de algehele informatievoorziening, de inspraak en de algemene bejegening van ouders. De Quickscan kan worden opgevolgd met een advies- en begeleidingstraject.
Over de Quickscan en de methodiek · Er wordt informatie verzameld tijdens het intakegesprek, drie interviews en observaties. · De adviseur spreekt met de leidinggevende, medewerkers en ouders. · De bevindingen worden vastgelegd in een rapportage en deze worden in een adviesgesprek toegelicht. · In een optioneel vervolgtraject krijgen medewerkers training of beleidsondersteuning, afhankelijk van de wensen en de resultaten zoals beschreven in de adviesrapportage.
Resultaten De school beschikt in korte tijd en met weinig belasting in tijd en inzet over een betrouwbare, praktische adviesrapportage. Na de quickscan kan de school direct aan de slag met een reeks concrete verbeterpunten.
Duur van het traject De intake duurt anderhalf uur, het onderzoek een dagdeel en het adviesgesprek anderhalf uur. De optionele training van de medewerkers of beleidsondersteuning op maat duurt twee tot vier dagdelen.
|
|
Werken aan ouderbetrokkenheid: Verbinding maken
Een medewerker ouderbetrokkenheid in het VO (voorheen schooloudercontactpersoon) is een medewerker die zich specifiek bezighoudt met het ondersteunen en het betrekken van ouders bij het leren van hun kind. Het traject Verbinding maken ondersteunt, traint en begeleidt de school en deze medewerker.
Verbinding maken werkt op verschillende niveaus aan het structureel verbeteren van de ouderbetrokkenheid. De school ontwikkelt een visie op ouderbetrokkenheid, hieraan wordt een werkplan gekoppeld, de medewerker ouderbetrokkenheid en docenten worden getraind en begeleid. Het traject kent een basis- en een vervolgvariant.
Over het basistraject en het vervolgtraject · Het basistraject voorziet in het formuleren van de visie, het concreet maken daarvan in het werkplan en functieomschrijving en in begeleiding van de medewerker in de opstartperiode. · Het vervolgtraject voorziet onder andere in individuele ondersteuning van de medewerker op de werkplek, diverse trainingen (bijvoorbeeld op het gebied van opvoedingsondersteuning en interculturele communicatie), intervisiebijeenkomsten en deskundigheidsbevordering. · Het gehele vervolgaanbod is op aanvraag bespreekbaar.
Resultaten De school realiseert een grotere ouderbetrokkenheid door systematisch en op verschillende niveaus te investeren in de relatie met ouders en het bieden van opvoedingsondersteuning.
Duur van het basistraject Zes tot acht dagdelen binnen een jaar; het vervolgtraject wordt in overleg vastgesteld.
|
| |
| | | | |
| |
|
| |