Trainingen voor professionals in Onderwijs, (Geestelijke) Gezondheidszorg, Kinderopvang, Jeugdzorg, Justitie en Maatschappelijke Ondersteuning |
José van de Wouw info@wouwtrainingen.nl |
| | | | | | | | | | | | | | | | | |
Communicatietraining
Deze training voor professionals in het onderwijs, welzijn en andere werkvelden biedt een verdieping op diverse communicatievraagstukken.
De deelnemers krijgen meer inzicht in hun manier van communiceren en leren zeer praktische technieken kennen en doelbewust inzetten. Om doelen in het werk te bereiken moet de professional over communicatieve vaardigheden beschikken en overtuigingskracht hebben. In deze praktisch opgebouwde training leren de deelnemers over verschillende onderwerpen, zoals contact leggen, een gesprek aanknopen, vertrouwenwekkend overkomen en omgaan met en het halen van doelen.
Over de training en de methodiek · Deelnemers leren theorie en praktijk van gesprekstechnieken en communicatiemodellen en leren deze toepassen. · Deelnemers nemen verschillende posities in tijdens de oefengesprekken. · Er is aandacht voor meerdere onderwerpen, zoals rapporten maken, matchen en mismatchen, het gesprek leiden, onbevooroordeeld luisteren en doorvragen, taalgebruik aanpassen, oorzaken van miscommunicatie en omgaan met (voor-) oordelen.
Resultaten Professionals die deze training hebben gevolgd zijn beter in staat goede resultaten te behalen in hun werk, doordat ze beschikken over nieuwe communicatievaardigheden, zoals het gebruik van gesprekstechnieken, luisteren, overtuigen en verslagleggen.
Duur van de training Twee dagdelen.
|
|
Slechtnieuwsgesprekken
Iedere professional die met kinderen werkt, moet wel eens een slechtnieuwsgesprek voeren. Dat is nooit leuk, maar door een goede voorbereiding en de juiste aanpak wordt in ieder geval het doel van het gesprek bereikt: de boodschap overbrengen.
De professional die een slechtnieuwsgesprek gaat voeren, staat voor enkele dilemmas. Direct met de deur in huis vallen, of juist rustig inleiden? Is een empathische houding gewenst, of juist een wat zakelijkere? In deze workshop leren de deelnemers hoe ze het beste kunnen handelen en hoe ze een slechtnieuwsgesprek kunnen voorbereiden.
Over de workshop en de methodiek · Deelnemers worden zich bewuster van het doel, voorbereiding en fasering van het slechtnieuwsgesprek. · Zij leren omgaan met de verschillende reacties van de ouders. · De workshop is praktijkgericht en oefent met persoonlijke doelen.
Resultaten Na deze workshop weten deelnemers hoe ze een slechtnieuwsgesprek kunnen voeren, hoe ze de verschillende fasen binnen het gesprek kunnen herkennen en sturen. Ze kunnen omgaan met de valkuilen van het gesprek en de emoties van de ontvanger.
Duur van de workshop Een dagdeel van drie uur.
|
|
Interculturele communicatie
Soms zijn culturele verschillen zo groot dat een gesprek met ouders niet goed verloopt. Er vallen stiltes, men begrijpt elkaar niet, interpreteert non-verbaal gedrag verkeerd en aan woorden wordt een andere betekenis toegekend.
Professionals die in een multiculturele omgeving werken weten dat ja soms nee of misschien betekent. Maar wat betekent de houding van een zwijgende vader tijdens een gesprek over het kind? Zo zijn er meer voorbeelden van communicatieproblemen die zich kunnen voordoen als mensen met een verschillende culturele achtergrond met elkaar praten. In deze workshop over interculturele communicatie met ouders leren deelnemers over verschillen tussen culturen en hoe ze deze zoveel mogelijk kunnen overbruggen.
Over de workshop en de methodiek · De workshop speelt in op veel voorkomende situaties. · Verschillende vragen komen aan bod, zoals waarin culturen van elkaar kunnen verschillen en hoe anderen de Nederlandse cultuur beleven. · Er wordt kort stilgestaan bij enkele communicatietechnieken en er wordt geoefend met situaties uit de eigen praktijk.
Resultaten Deelnemers zijn zich meer bewust van hun eigen culturele bagage, van culturele verschillen en de misverstanden die daaruit kunnen voortkomen. Zij hebben handvatten om effectief om te gaan met culturele verschillen in gesprekken met ouders, waardoor deze beter verlopen.
Duur van de workshop Een dagdeel van drie uur.
|
|
De Kracht van Feedback
Feedback is essentieel bij goed communiceren en daardoor een belangrijke manier van leren. Het geeft de professional inzicht in onbewuste aspecten van persoonlijkheid en gedrag en verkleint daarom diens blinde vlek.
Door het geven van feedback wordt nagegaan of de bedoelingen goed en onvervormd zijn overgekomen. Feedback geven helpt om situaties bespreekbaar te maken, door een mening te geven over het gedrag van de ander, waardoor meer ruimte ontstaat in de samenwerking. Feedback ondersteunt collegas, verheldert de communicatie en verbetert de onderlinge samenwerking, mits de feedback op een juiste manier wordt gegeven, zoals in deze workshop wordt verduidelijkt.
Over de workshop en de methodiek · Deelnemers staan stil bij de eigen perceptie op de werkelijkheid en leren dat deze kan verschillen van die van anderen. · De workshop gaat in op vragen over het doel van feedback geven, hoe en binnen welk kader feedback kan worden gegeven. · Er wordt veel aandacht besteed aan oefenen. · Ook de vraag waarom het zo lastig is om feedback te geven, wordt vanuit de praktijk beantwoord.
Resultaten Deelnemers hebben geleerd hoe ze effectief feedback kunnen geven. Hierdoor communiceren en functioneren ze beter.
Duur van de workshop Een dagdeel van drie uur.
|
|
(Audit-) gesprekken voeren
Er zijn vele situaties denkbaar waarin een organisatie er toe besluit om een training gespreksvoering voor haar deelnemers te organiseren. Een voorbeeld hiervan is een training voor directieleden die bij elkaars scholen audits gaan afnemen in het kader van kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Voor deze training is het samenwerken met een trainingsacteur van groot belang, immers op die manier komen theorie en praktijk uitstekend samen.
Over de training en de methodiek 1 Tijdens de training stellen allereerst de deelnemers zich voor en benoemen daarbij een kwaliteit en valkuil van zichzelf: Wat is je kwaliteit in het voeren van gesprekken en wat is je valkuil? Gestart wordt vervolgens met diverse werkvormen over communicatie. Deze worden uitgewerkt door de acteur, er volgt een bespreking, daarna wordt de theorie doorgenomen. Enkele werkvormen en theorieën gaan over: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen; Open en Gesloten vragen; Vooroordelen en invullingen; Luisteroefening, actief luisteren; Reflecteren; Oefenen met eigen casussen. De training eindigt met een evaluatie over de bevindingen en ieder ontvangt een mapje met achtergrondinformatie.
Over de training en de methodiek 2 Voor een dergelijke training kan ook gebruik gemaakt worden van een training over communicatiestijlen, ook deze training werd zeer positief ontvangen. Zie hiervoor de training communicatiestijlen.
Resultaten Alle deelnemers hebben de diverse theorieën over communiceren opgehaald en op hun netvlies staan. Theorie en praktijk zijn aan elkaar gekoppeld, concreet en praktisch. Er wordt geoefend met eigen casussen, waardoor deelnemers hun eigen kwaliteiten (her)ontdekken en hun valkuilen durven te onderkennen, zodat men meer zelfbewust de gesprekken ingaat.
Duur van de training 1 of 2 dagdelen Training wordt op maat gemaakt in overleg met de betreffende organisatie Altijd in nauwe samenwerking met een trainingsacteur Voordat de training aanvangt worden eigen praktijkvoorbeelden gevraagd aan de deelnemers, waarmee geoefend kan worden. |
|
Communicatiestijlen
Voor iedere professional geldt dat hij specifieke kwaliteiten en valkuilen heeft en dat vrijwel iedereen in meer of mindere mate nadenkt over zijn eigen manier van communiceren.
Wat is jouw manier van communiceren en hoe is deze ontstaan? Wat is jouw communicatiestijl en waar komt die vandaan? In deze training krijg je niet alleen inzicht in je eigen manier van communiceren, maar je gaat ook gedragingen herkennen van andere communicatiestijlen.
Als je kijkt naar jouw manier van gesprekken aangaan in groepen (klassen, teams, enzovoort) tot welke mensen behoor je dan? Behoor je tot de mensen die gemiddeld genomen vaak starten met praten/reageren? Of behoor je tot de mensen die gemiddeld genomen starten met observeren, waarna je al dan niet iets gaat zeggen? En dan met een rustige opbouw of heb je voorkeur voor een geordend verloop?
Wat is jouw drijfveer voor deze stijl? Wat zijn je zorgen? Wat zijn de kwaliteiten en valkuilen van jouw stijl?
Aan de hand van de theorie (en onderzoek) van Mr. Drs. H.E. Frieser, met gebruikmaking van filmmateriaal en vooral met veel oefenen van praktijksituaties samen met een acteur, geeft deze training goede handvatten om je eigen stijl en die van anderen te herkennen. Hiermee worden de effecten duidelijk, die de verschillende stijlen teweeg (kunnen) brengen.
Duur van de training 1 tot 2 dagdelen van 3 uur |
|
Intervisie
Intervisie biedt gelegenheid voor onderlinge steun, ervaringen uitwisselen en kennis opdoen.
De specifieke onderwerpen waarover de bijeenkomst gaat, worden aangedragen door de deelnemers in de betreffende groep. Waar hebben zij steun bij nodig? Welke vragen leven er?
Diverse bespreekthemas zijn denkbaar, bijv. hoe begeleid ik als Intern Begeleider mijn leerkrachten om beter te signaleren; hoe kunnen we beter aandacht besteden aan het welbevinden van individuele kinderen, hoe kunnen we beter samenwerken met de hulpverlening e.d.
Tijdens de intervisiebijeenkomsten komen praktijksituaties ter sprake, mogelijk met daaraan gekoppeld enige theorie over gespreksvoering. Ook bestaat de mogelijkheid, bij meerdere bijeenkomsten, om een acteur in te huren zodat er echt geoefend kan worden.
Duur van de training Bijeenkomst van ca. 2 uur, het aantal bijeenkomsten is afhankelijk van de vraag. De intervisiebijeenkomsten vinden in company plaats. Groepsgrootte ca. 6-10 deelnemers. |
| |
| | | | |
| |
|
| |