Trainingen voor professionals in Onderwijs, (Geestelijke) Gezondheidszorg, Kinderopvang, Jeugdzorg, Justitie en Maatschappelijke Ondersteuning |
José van de Wouw info@wouwtrainingen.nl |
| | | | Omgaan met agressief gedrag |
| | | | | | | | |
Leren omgaan met agressief gedrag (kort)
Professionals die worden geconfronteerd met agressieve ouders kunnen daarvan behoorlijk overstuur raken. In deze workshop leren zij inzien dat agressie niet op de persoon gericht is en dat ze zich niet altijd aangevallen hoeven te voelen.
Niet de medewerker zelf roept agressie op. Meestal zijn er andere oorzaken. Toch wordt agressie vaak persoonlijk opgevat. Iedereen reageert op een eigen, primaire manier op agressief gedrag. Tijdens deze workshop krijgen deelnemers handvatten aangereikt hoe ze beter om kunnen gaan met agressief gedrag van ouders. Daarnaast worden aan de hand van eigen casussen effectieve gesprekstechnieken uitgeprobeerd en geoefend. Hierbij wordt een trainingsacteur ingezet als agressieve ouder.
Over de workshop en de methodiek · Deelnemers krijgen enige theorie en leren drie soorten van agressie herkennen die vaak voorkomen op scholen. · Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen primaire reactie op het moment dat agressie zich voordoet. · Een acteur stimuleert deelnemers om nieuwe technieken toe te passen tijdens de confrontatie met agressie.
Resultaten Deelnemers kunnen beter omgaan met agressief gedrag, doordat ze meer inzicht hebben gekregen in hun eigen gedrag en doordat ze gebruik kunnen maken van nieuwe gesprekstechnieken.
Duur van de training Een dagdeel van drie uur.
Kortdurende workshop 1 uur
|
|
Leren omgaan met agressief gedrag (intensief)
In veel organisaties is de confrontatie met agressie en onveiligheid een realiteit. Agressieve, scheldende of persoonlijk beledigende kinderen, jongeren of ouders zijn geen zeldzaamheid. Opmerkingen als 'ik weet jou wel te vinden' of 'straks pak ik je buiten wel' worden regelmatig gebruikt.
Medewerkers zijn vaak niet voorbereid over hoe zij met agressief gedrag moeten omgaan. Omgaan met agressief gedrag vraagt een bewuste reactie: hoe kunnen we met ons eigen gedrag het gedrag van anderen beïnvloeden?
Over de methodiek
· In deze training richten we ons op situaties binnen organisaties, waarbij het gaat om agressief gedrag van mensen, waar je als professional al een bepaalde relatie mee hebt. · Ook richten wij ons op beïnvloedbaar gedrag. Dit betekent concreet dat we niet ingaan op agressie als gevolg van bijvoorbeeld drugsgebruik of psychiatrische stoornis. · Voor aanvang van de training wordt aan de deelnemers gevraagd om casussen aan te leveren waar zij in de praktijk mee te maken hebben of hebben gehad. · Tijdens de training wordt met een trainingsacteur geoefend. · Deelnemers krijgen tijdens de bijeenkomsten de nodige theorie aangereikt en een mapje met achtergrondinformatie.
Resultaat Na het volgen van deze training kunnen deelnemers: · Agressie-incidenten herkennen en voorkomen. · Gepaste reacties geven, waardoor de agressie van de ander de-escaleert. · Hun eigen lichamelijke reacties, emoties en gedachten herkennen, waardoor opgebouwde spanning voorkomen kan worden. · Hun grenzen bewaken.
Duur van de training 2 dagdelen van 3 uur.
Voorbereidingstijd en huiswerkopdracht 3 uur |
|
Leren omgaan met agressief gedrag (nog intensiever)
Op verzoek van een aantal VO-scholen is de training Leren omgaan met agressief gedrag uitgebreid naar 2 dagdelen van 4 uur, met een voorbereidingstijd van 4 uur per deelnemer.
Tijdens deze bijeenkomsten zijn enkele extra werkvormen ingevoegd en een filmfragment. Er wordt niet alleen geoefend met het aangeven van grenzen, maar ook met spanningscontrole. Afhankelijk van de groep kan een ontspanningsoefening onderdeel zijn van de training.
De huiswerkopdracht is uitgebreid met het lezen van bepaalde literatuur over het omgaan met agressie en er is een uitgebreide vragenlijst over communicatiestijlen bijgevoegd. Deze opdracht wordt vóór de tweede bijeenkomst gemaakt en tijdens de tweede bijeenkomst met elkaar besproken.
Duur van de training 2 dagdelen van 4 uur.
Voorbereidingstijd van 4 uur per deelnemer |
|
Agressieprotocol
Veel scholen voelen de behoefte om afspraken rondom het voorkomen van en het reageren op agressie in een protocol vast te leggen. In dit protocol staan regels en afspraken beschreven over 'hoe te handelen bij agressie van ouders en/of kinderen'. Scholen willen dat alle leerkrachten op één lijn zitten en dat alle personeelsleden weten hoe te handelen als agressie zich voordoet.
Dit protocol komt tot stand in nauwe samenwerking met een werkgroep waarin enkele medewerkers uit de verschillende bouwen vertegenwoordigd zijn. Zij maken de uitkomsten en aandachtspunten uit de werkgroep met hun achterban bespreekbaar. Vervolgens vindt terugkoppeling plaats naar de werkgroep. Met de werkgroepleden worden taken, verantwoordelijkheden en afspraken met leerkrachten, directie en ondersteunend personeel vastgelegd en vervolgens weer besproken met hun achterban. Deze afspraken worden later door iedereen onderschreven, ook door ouders.
Over de methodiek Het bieden van ondersteuning en procesbegeleiding bij het tot stand komen van een agressieprotocol. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van een vragenlijst voor leerkrachten en een agressieregistratieformulier waar iedereen mee gaat werken.
Resultaat Alle betrokkenen onderschrijven het protocol en geven er uitvoering aan. Met behulp van dit protocol weten alle medewerkers wie welke verantwoordelijkheden heeft en waarvoor en wanneer men elkaar kan inschakelen.
Duur van de training 6 werkgroepbijeenkomsten van ca. 1,5 uur verspreid over het jaar.
|
| |
| | | | |
| |
|
| |